Analojiler
bilinen somut örnek ve materyallerle bilinmeyen veya zihinde kolay kolay
canlandırılamayan soyut kavramlar arasında yapılan benzetmelerle, öğrenilmesi
ve öğretilmesi zor olan olguların daha kolay bir şekilde anlaşılmasını sağlamak
amacıyla kullanılmaktadır. Analojide kullanılan benzetmelerde açıklanmak
istenen kavram “hedef”, hedef ile benzerliğin kurulduğu somut kavram ise “analog
(kaynak)” olarak ifade edilmektedir. Analojilerin kullanılmasında hedef ve
kaynak analog arasındaki benzeyen ve benzemeyen özelliklerin karşılaştırıldığı
bir analoji haritası da hazırlanmaktadır (Kesercioğlu, Yılmaz, Huyugüzel Çavaş
& Çavaş, 2004). Analoji haritasında benzerliğin kırılma noktası ifade
edilerek öğrencilerin yanlış anlamalar oluşturmaları engellenmeye
çalışılmaktadır. Analojiler her ne kadar öğrencilerin soyut kavramları
zihinlerinde anlamlı bir şekilde yapılandırmalarında etki olsa da, öğrenciler
analojilerde kırılma noktalarına dikkat etmedikleri zaman aşırı genelleme
yaparak kavram yanılgıları oluşturabilmektedirler. Ayrıca öğrenciler analojide
hedef ve kaynak analog arasındaki benzerlik ilişkisini, tam olarak zihinlerinde
kuramadıkları zaman da analojiler öğrenciler için yarardan çok zarar unsuru
olabilmektedir. Bu nedenledir ki analojilere iki ucu kesin kılıç benzetmesi
yapılmaktadır (Çalık, 2006). Öğrencilerin soyut kavramları zihinlerinde daha
etkili bir şekilde yapılandırabilmelerini sağlamak amacıyla pek çok araştırmada
analojilerden faydalanılmaktadır. Literatürde ilgili çalışmalar incelendiğinde;
“gaz basıncı” (Taylor & Lucas, 2000), “kromozom”, “fotosentez”, “maddenin
halleri”, “göz yapısı”, “hücre” (Kesercioğlu vd., 2004), “çözeltiler” (Çalık,
2006), “yüzme-batma” (Orgil & Thomas 2007), “elektrik” (Kesercioğlu vd.,
2004; İpek & Çalık, 2008), “endotermik ve ekzotermik reaksiyonlar” (Türk
& Çalık, 2008), “ısı ve sıcaklık” (Kurnaz & Çalık, 2008), “sıvı basıncı”
(Besson & Viennot, 2004; Şahin, Çalık & Çepni, 2009), “kimyasal denge”
(Yıldırım, 2009) kavramları ile ilgili analojilerin kullanıldığı görülmektedir.
Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır.
Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır.
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder