Kavram Karikatürleri (KK) Keogh ve Naylor (1999a)
tarafından Fen’de alternatif kavramların sunulduğu, çizgi karakterlerin yer
aldığı küçük metinlerden oluşan bir öğrenme yaklaşımı olarak tanımlanmıştır.
Ayrıca KK öğrencilerin dersle meşgul olmalarını sağlayan bir öğretim modeli
(Keogh, Naylor & Downing, 2003) ve öğretimi desteklemek amacıyla poster
şeklinde hazırlanan öğretim materyali olarak da (Kabapınar, 2005)
tanımlanmaktadır. Kavram karikatürleri çok basit gibi görünseler de gerçekte
karmaşık bir yapıya sahiptirler. Bilimsel fikirler günlük yaşamdaki durumlara
uyarlanmaktadır. KK ile öğrencilere, bilimsel fikirleriyle günlük hayattaki
durumlar hakkındaki fikirlerini karşılaştırmaları için fırsat verilmektedir
(Keogh & Naylor, 1999b). KK’de karmaşık ve soyut olan Fen kavramları basit
bir şekilde çizgi karakterlerince ifade edilebilmektedir (Stephenson &
Warwick, 2002; URL- 3). Bu yolla, öğrencilerin kendi anlamalarını ve ilgili
kavram hakkındaki yanılgılarını sorgulamaları ve düşüncelerinin gerekçelerini
ifade edebilmeleri sağlanabilmektedir (Stephenson & Warwick, 2002; Keogh,
Naylor & Downing, 2003; Kabapınar, 2005; URL–3; URL- 4; URL- 5). KK ile
öğrencilerin daha önce hiç farkına varmadıkları bir olayla karşı karşıya
gelmeleri sağlanabilmektedir. Bu durum da öğrencilerin ön bilgilerini yeniden
gözden geçirmelerini gerektirmektedir (Stephenson & Warwick, 2002; URL- 4). KK’de metinlere çok az yer verilmelidir
(Keogh & Naylor, 1999b; Clark, 2005). Hazırlanacak KK yaygın kavram
yanılgılarını ve bilimsel doğruları içermelidir (Kabapınar, 2005; Clark, 2005).
Öğrencilerin cevap vermesinde kolaylık sağlanması açısından, karikatür
karakterler isimlendirilebilmektedir (Kabapınar, 2005). KK’de yer alan
karakterlerin savunduğu fikirlerin eşit durumlarda sunulması öğrencinin doğru
cevaba direkt olarak ulaşmasını engellemek için önemlidir. Yani her bir durum
hakkında her bir karikatür karakter farklı bir görüş ileri sürecek nitelikte
hazırlanmalıdır (Keogh & Naylor, 1999b; Stephenson & Warwick, 2002;
Clark, 2005; URL- 3).
Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır.
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder