15 Mart 2016 Salı

Kavram Karikatürü (KK)

Kavram Karikatürleri (KK) Keogh ve Naylor (1999a) tarafından Fen’de alternatif kavramların sunulduğu, çizgi karakterlerin yer aldığı küçük metinlerden oluşan bir öğrenme yaklaşımı olarak tanımlanmıştır. Ayrıca KK öğrencilerin dersle meşgul olmalarını sağlayan bir öğretim modeli (Keogh, Naylor & Downing, 2003) ve öğretimi desteklemek amacıyla poster şeklinde hazırlanan öğretim materyali olarak da (Kabapınar, 2005) tanımlanmaktadır. Kavram karikatürleri çok basit gibi görünseler de gerçekte karmaşık bir yapıya sahiptirler. Bilimsel fikirler günlük yaşamdaki durumlara uyarlanmaktadır. KK ile öğrencilere, bilimsel fikirleriyle günlük hayattaki durumlar hakkındaki fikirlerini karşılaştırmaları için fırsat verilmektedir (Keogh & Naylor, 1999b). KK’de karmaşık ve soyut olan Fen kavramları basit bir şekilde çizgi karakterlerince ifade edilebilmektedir (Stephenson & Warwick, 2002; URL- 3). Bu yolla, öğrencilerin kendi anlamalarını ve ilgili kavram hakkındaki yanılgılarını sorgulamaları ve düşüncelerinin gerekçelerini ifade edebilmeleri sağlanabilmektedir (Stephenson & Warwick, 2002; Keogh, Naylor & Downing, 2003; Kabapınar, 2005; URL–3; URL- 4; URL- 5). KK ile öğrencilerin daha önce hiç farkına varmadıkları bir olayla karşı karşıya gelmeleri sağlanabilmektedir. Bu durum da öğrencilerin ön bilgilerini yeniden gözden geçirmelerini gerektirmektedir (Stephenson & Warwick, 2002;  URL- 4). KK’de metinlere çok az yer verilmelidir (Keogh & Naylor, 1999b; Clark, 2005). Hazırlanacak KK yaygın kavram yanılgılarını ve bilimsel doğruları içermelidir (Kabapınar, 2005; Clark, 2005). Öğrencilerin cevap vermesinde kolaylık sağlanması açısından, karikatür karakterler isimlendirilebilmektedir (Kabapınar, 2005). KK’de yer alan karakterlerin savunduğu fikirlerin eşit durumlarda sunulması öğrencinin doğru cevaba direkt olarak ulaşmasını engellemek için önemlidir. Yani her bir durum hakkında her bir karikatür karakter farklı bir görüş ileri sürecek nitelikte hazırlanmalıdır (Keogh & Naylor, 1999b; Stephenson & Warwick, 2002; Clark, 2005; URL- 3).

Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır. 
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder