Tüm kavramlar soyuttur. Bu nedenle kavramlar zihinlerde
hayal edilerek anlaşılmaya çalışılmaktadır. Yaygın bir anlayış vardır ki; bu
anlayış “genç çocuklar soyut düşünemediklerinden kavramsallaştırma
gerçekleştiremezler” şeklindedir. Bunun aksine çok küçük yaştaki çocuklar da soyut
kavramaları kavramsallaştırabilmektedirler. Ancak algıladıkları gibi kavramsallaştırmaktadırlar. Duit ve Treagust (2003) çalışmasında öğrencilerin
öğrenme ortamlarına kökleşmiş bilgilerle (rooted- knowledge) geldiklerini ve
böyle bilgilerin değişmesinin kolay olmadığını belirtmiştir. Seiger- Ehrenberg
(1981), kavramsallaşmanın öğrencilerin zihninde gerçekleşmesiyle kavramların
öğrenilebileceğini vurgulamaktadır. Kavramsal öğrenmenin etkili ve tam doğru
olabilmesi için bir takım stratejiler belirlenmiştir. Bunlar:
1.
Öğrenciler
kavramın birden fazla örneğine odaklanmalıdırlar.
2.
Öğrenciler
kavramın özellikleriyle ilgili örnekleri ve örnek olmayanları hakkında bilgi
toplamalıdırlar.
3.
Öğrenciler
kavramla ilgili ayırt edici özelliklere dikkat etmelidirler.
4.
Öğrenciler
kavramın örneklerinin tüm benzerliklerine dikkat etmelidir.
5.
Öğrenciler
kavramın diğer örneklerinin de doğru olup olmadığını denemeli ve benzer
özellikleri genellemelidir.
6.
Öğrenciler
kavramın örneklerine benzeyen ama örnek olmayanlarına dikkat etmelidirler.
7.
Öğrenciler
kavramın tüm farklı özelliklerini göz önünde bulundurarak genellemeye
gitmelidirler.
Kavramların öğretilmesinde Piaget özümseme
(assimilation), yerleştirme (accommodation) ve dengeleme (equilibrium)
ilkelerini kullanmıştır (aktaran: Çalık, 2006). Posner ve Strike (1992),
kavramların öğretilmesinde özümseme aşamasında bilginin anlamlandırılmaksızın
var olan bilgilerle birleştirildiğini, yerleştirme aşamasında ise var olan
kavramların gözden geçirildiğini ve anlamlandırıldığını belirterek, yerleştirme
aşamasının sağlanmasının özümseme aşamasına göre daha zor olduğunu ifade
etmişlerdir. Posner ve arkadaşları özümseme, yerleştirme ve dengeleme
ilkelerinden faydalanarak kavramsal değişim yaklaşımını geliştirmişlerdir.
Kavramsal değişim için özellikle de yerleştirme ilkesinin öğrenciler için
önemli olduğunu vurgulamışlardır (akt. Talib, Matthews & Secombe,
2005).
Kavramsal Değişim Yaklaşımı başlangıcını Piaget ve
Zeitgeist’ten almış, Posner ve arkadaşları tarafından geliştirilmiştir (akt.
Chambers & Andre, 1997). Kavramsal Değişim Modeli öğrencilerin ön
bilgilerinin öğrenmedeki rolünü aydınlatmak için 1980’lerde ortaya çıkmıştır
(Thorley, 1990). Adams ve Chiappetta (1998), öğrencilerin fiziği tam
anlayabilmeleri için kavramsal değişimi gerekli görmektedirler. Ayrıca
kavramsal değişimin bireyde mantıklı bir içerikte olması gerekçesi ile
öğrencilerin inanç ve tutumlarının kavramsal değişim için önemli olduğunu ifade
etmişlerdir.
Öğrencilerin kavramsal değişimi Fen kavramlarını
öğrenmelerine ve anlamalarına göre gerçekleşmekte ya da gerçekleşememektedir
(Duit & Treagust, 2003; Coştu, 2006).
Kavramsal gelişim ve değişim öğrencilerin kendi
öğrenmelerini düzenlemeleri için gerekli öğrenme aktivitelerinin
düzenlenmesiyle mümkün olmaktadır (Biemans & Simons, 1995). Kavramsal
değişimin sağlanması için kavramsal değişim stratejisine dayalı çeşitli
aktivitelerin düzenlendiği araştırmalar yapılmıştır. Bu aktiviteler arasında
kavramsal değişim stratejisine dayalı “kavramsal değişim metinleri” (Chambers
& Andre, 1997; Geban & Bayır, 2000; Çakır, Uzuntiryaki & Geban,
2002; Alparslan, Tekkaya & Geban, 2003; Tekkaya, 2003; Köse, 2004; Çalık,
2006), “çürütücü metinler” (Palmer, 2003), BDÖM (Biemans & Simons, 1995;
Tao & Gunstone, 1997; Windschitl, 2001; Talib, Matthews & Secombe,
2005), “gösteri deneyleri” (Gedik, Geban & Ertepınar, 2002), “model kurma”,
“tartışma” (Gürses, Doğar, Yalçın & Canpolat, 2001); “analoji” (Çalık,
2006) sayılabilir. Ancak araştırmacılar Kavramsal Değişim Yaklaşımı’yla öğrencilerin
kavram yanılgılarının tamamen yok edilemediğini, Kavramsal Değişim
Yaklaşımı’nın kavram yanılgılarının azaltılmasında ve önlenmesinde etkili
olduğunu belirtmişlerdir (Windschitl, 2001; Gedik vd., 2002; Duit &
Treagust, 2003; Saka, 2006; Çalık, 2006).
Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır.
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder