Piaget’in bilişsel öğrenme
kuramında olduğu gibi, pek çok öğrenme kuramında da bilginin zihinde
yapılanmasında ön bilgiler oldukça önemlidir. Çünkü herhangi bir konuyla ilgili
yeni bilgilerin ön bilgiler üzerine inşa edildiği genel kabul gören bir
görüştür. Anlamlı öğrenmelerin sağlanabilmesi için öğrenme etkinlikleri ön
bilgilere göre tasarlanmalıdır. Öğrenme faaliyetlerine ön bilgilerin
belirlenmesi gerçeği dikkate alınarak başlanmalıdır. Ön bilgilerin
belirlenmesinde iki aşamalı testler, kelime ilişkilendirme, mülakat, kavram
haritası gibi tekniklerin yanında Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA) tekniğinden de
oldukça faydalanılmaktadır. TGA tekniği Fen
öğretiminde öğrencilerin anlamalarını araştırmak amacıyla Fen deneyleriyle
birlikte kullanılmaktadır. Fen laboratuarlarında yapılacak etkinliklerde TGA
tekniğinin kullanılmasıyla öğrencilere öğrendiklerini uygulama imkânı verilmekte
ve Fen bilgilerini günlük yaşamda karşılaştıkları doğa olayları ile
ilişkilendirebilme imkânı sağlamaktadır (White & Gunstone, 1992). TGA’nın
tahmin aşamasında olayların meydana gelme sebebi sorularak öğrenciler düşünmeye
sevk edilmekte ve ön bilgileri harekete geçirilmektedir. TGA’nın gözlem
aşamasında da öğrencilerin tahminleri ile ilgili gözlem yapmaları için fırsat
verilmektedir. TGA’nın açıklama aşamasında ise öğrencilerin gözlemlerini
tahminleriyle birleştirerek açıklama yapmaları istenmektedir. Böylece
öğrencilerin düşüncelerinin altında yatan asıl sebep ortaya
çıkartılabilmektedir (White & Gunstone, 1992; Köseoğlu, Tümay & Kavak,
2002; Liew, 2004; Sheppart, 2006). Literatürde yapılan çalışmalar
incelendiğinde TGA öğretme ve öğrenme tekniğinin bilgisayarla desteklendiği
görülmektedir (Monaghan & Clement,
1999; Kearney & Treagust, 2001; Kearney, Treagust, Yeo & Zadnik, 2001;
Zacharia, 2005). Bilgisayar videoları
TGA’nın gözlem aşamasının defalarca ve yavaş yavaş tekrarlanabilmesine ve
gerçek yaşamdan görüntülerin sınıf ortamına getirilebilmesine imkân sunmaktadır
(Kearney & Treagust, 2000; Kearney & Treagust, 2001; Kearney, 2004).
Video görüntülerinin yanı sıra simülasyonlar da TGA’nın daha etkili
uygulanmasında önemli rol oynamaktadır (Tao, 1997; Tao & Gunstone,
1997; Tao & Gunstone, 1999b; Monaghan & Clement, 1999). TGA tekniğinin gözlem aşamasında öğrenciler Fen
kavramlarıyla ilgili deneyler yapmaktadırlar. Fakat öğrenciler yapılan
deneylerde olayların gerçekleşmesinde etkili olan gözle görülemeyen durumları
ise gözlemleyememektedirler. Bu bağlamda TGA öğrenme tekniğinde bilgisayar
animasyonlarından faydalanılmasının önemi ortaya çıkmaktadır.
TGA öğretim sürecinde
öğrencilerin ön bilgilerinin ortaya çıkartılmasında ve yeni bilgilerin
sorgulanarak oluşturulmasında etkili olmasına rağmen, öğrencilerin tahminleri
ile gözlemleri arasında sürekli çelişki olması öğrencilerin fikirlerini açıkça
ifade etmekten kaçınmasına ve içine kapanmasına neden olmaktadır (White &
Gunstone, 1992; Sheppart, 2006). Konuların TGA’ya uygun olabilecek şekilde
seçilmesinde de sınırlılıklarla karşılaşılmaktadır. Bütün bir konu üzerine TGA
yöntemi uygulanamamaktadır (White & Gunstone, 1992).
Yapılan çalışmalar
incelendiğinde TGA tekniğinin kuvvet ve hareket, kinetik teori, pil, yüzme-
batma, iç ve dış basınç dengesi konularına yönelik hazırlandığı görülmektedir (Tao, 1997; Tao & Gunstone, 1997; Tao &
Gunstone, 1999b; Monaghan & Clement, 1999; Taylor & Coll, 2002; Lee,
2007; Yin, Tomita & Shavelson, 2008; Şahin & Çepni, 2009).
Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır.
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder