KDM, Öğrencilerin kavram yanılgılarını
harekete geçirmek için yaygın bir kavram yanılgısını içeren bir durumla ilgili
soru/lar ile başlatılmaktır. Burada öğrencilerin ön bilgilerinin yeni durumu
açıklamada yetersizliğinden rahatsız olmaları beklenmektedir. Metnin devamında genel olarak kavram
yanılgıları ifade edilmekte, yanlış olma gerekçeleri ve doğru örnekleri ile
birlikte çürütülmektedir. Bu şekilde öğrencilerin kavram yanılgılarını terk
etmeleri sağlanmaya çalışılmaktadır. Metnin sonunda öğretmen bilimsel
açıklamaları öğrencilere kavratabilmek için metinde belirtilen durumlarla
ilgili bir tartışma ortamı sağlamaktadır (Chambers & Andre, 1997; Pınarbaşı
vd., 2006; Sevim, 2007). KDM kavramsal
değişim yaklaşımına uygun bir öğretim materyali olup kavram yanılgılarını
gidermek ve kavramsal değişimi gerçekleştirmek amacıyla pek çok araştırmada
tercih edilmektedir (Saka, 2006; Çalık, 2006; Sevim, 2007; Ünal, 2007; Özmen,
Demircioğlu & Demircioğlu, 2009). KDM, “5E Öğretim Modeli”ne dayalı
geliştirilen etkinliklerde de sıklıkla kullanılmaktadır (Saka, 2006; Sevim,
2007; Ural Keleş, 2009). Yapılan araştırmalarda KDM’nin genellikle düz metin
şeklinde hazırlandığı görülmektedir. Bu çalışmadaki KDM’ler ise “kavram
karikatürleri”, “animasyonlar”, “metin sonu değerlendirme soruları” ve “deneylerle”
zenginleştirilmiştir. Böylece bu çalışma ile KDM’lere farklı bir yapı
kazandırılmıştır. Ayrıca KDM ile ilgili araştırmalar incelendiğinde bunlar; “fotosentez”
(Köse, 2004), “genetik” (Saka, 2006), “çözeltiler” (Çalık, 2006; Pınarbaşı vd.,
2006; Sevim 2007), “kimyasal bağlanma” (Sevim, 2007; Özmen, Demircioğlu &
Demircioğlu, 2009), “kimyasal bağlar” (Ünal, 2007), “elektrik” (Chambers &
Andre, 1997; İpek & Çalık, 2008), “elektrokimyasal piller” (Yürük, 2007), “hücre”
(Ürey & Çalık, 2008), “endotermik- ekzotermik reaksiyonlar” (Türk &
Çalık, 2008), ısı ve sıcaklık (Kurnaz & Çalık, 2008), “iş, güç, enerji”
(Cerit Berber & Sarı, 2009), “canlıları sınıflandıralım” (Ural Keleş, 2009)
konularında yapıldığı görülmektedir.
Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır.
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder