15 Mart 2016 Salı

Kavramsal Değişim Metni (KDM)

KDM, Öğrencilerin kavram yanılgılarını harekete geçirmek için yaygın bir kavram yanılgısını içeren bir durumla ilgili soru/lar ile başlatılmaktır. Burada öğrencilerin ön bilgilerinin yeni durumu açıklamada yetersizliğinden rahatsız olmaları beklenmektedir.  Metnin devamında genel olarak kavram yanılgıları ifade edilmekte, yanlış olma gerekçeleri ve doğru örnekleri ile birlikte çürütülmektedir. Bu şekilde öğrencilerin kavram yanılgılarını terk etmeleri sağlanmaya çalışılmaktadır. Metnin sonunda öğretmen bilimsel açıklamaları öğrencilere kavratabilmek için metinde belirtilen durumlarla ilgili bir tartışma ortamı sağlamaktadır (Chambers & Andre, 1997; Pınarbaşı vd., 2006; Sevim, 2007).  KDM kavramsal değişim yaklaşımına uygun bir öğretim materyali olup kavram yanılgılarını gidermek ve kavramsal değişimi gerçekleştirmek amacıyla pek çok araştırmada tercih edilmektedir (Saka, 2006; Çalık, 2006; Sevim, 2007; Ünal, 2007; Özmen, Demircioğlu & Demircioğlu, 2009). KDM, “5E Öğretim Modeli”ne dayalı geliştirilen etkinliklerde de sıklıkla kullanılmaktadır (Saka, 2006; Sevim, 2007; Ural Keleş, 2009). Yapılan araştırmalarda KDM’nin genellikle düz metin şeklinde hazırlandığı görülmektedir. Bu çalışmadaki KDM’ler ise “kavram karikatürleri”, “animasyonlar”, “metin sonu değerlendirme soruları” ve “deneylerle” zenginleştirilmiştir. Böylece bu çalışma ile KDM’lere farklı bir yapı kazandırılmıştır. Ayrıca KDM ile ilgili araştırmalar incelendiğinde bunlar; “fotosentez” (Köse, 2004), “genetik” (Saka, 2006), “çözeltiler” (Çalık, 2006; Pınarbaşı vd., 2006; Sevim 2007), “kimyasal bağlanma” (Sevim, 2007; Özmen, Demircioğlu & Demircioğlu, 2009), “kimyasal bağlar” (Ünal, 2007), “elektrik” (Chambers & Andre, 1997; İpek & Çalık, 2008), “elektrokimyasal piller” (Yürük, 2007), “hücre” (Ürey & Çalık, 2008), “endotermik- ekzotermik reaksiyonlar” (Türk & Çalık, 2008), ısı ve sıcaklık (Kurnaz & Çalık, 2008), “iş, güç, enerji” (Cerit Berber & Sarı, 2009), “canlıları sınıflandıralım” (Ural Keleş, 2009) konularında yapıldığı görülmektedir. 

Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır. 
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder