15 Mart 2016 Salı

Kavramsal değişimle ilgili yapılan bazı çalışmalar

A
Konu/ Kavram
Örneklem
Yöntem
Öğretim Modeli/ Materyal
Öneriler
She (2002)
Hava basıncı ve kaldırma kuvveti
9.sınıf (14-15 yaş)
Deneysel
İki aşamalı öğrenme modeli
İki aşamalı öğrenme modeli öğrencilerin kavramları yapılandırabilmelerinde ve var olan bilgilerinden rahatsızlık duymalarında etkilidir. Ayrıca öğrencilerin kavramların fiziksel içeriğini ve dinamik sürecini kavramlarında da etkilidir. Bu model öğrencilerin fiziksel kavramların doğasını anlamalarında ve maddenin değişimini gözlemlemeyebilmelerinde ve yeni programlar oluşturarak öğrencilerin kavramları yapılandırmalarında kullanılabilir. 
Havu- Nuutinen (2005),
Yüzme- batma
Okul öncesi
(6 yaş)
Nitel
mülakat
İşbirlikçi öğretim, ÇY
Kavramsal değişim süreçlerinin analizi öğrencilerin bilgiyi yapılandırmalarında ve öğretimi desteklemede oldukça önemlidir. “Yüzme”, “batma” ve “yoğunluk” gibi birkaç kavramı birlikte düşünmeyi gerektiren dört boyutlu bir kavramdır. İlköğretim aşamasında “yüzme” ve “batma” kavramlarının yapılandırılmasında “yoğunluk” ve “hacim” gibi soyut kavramlar birlikte kullanılmalıdır. 
Talib, Matthews & Secombe, (2005)
Elektrokimya
Fen öğrencileri
Deneysel
Nitel
Bilgisayar animasyonlu öğretim (CAnI)
Bilgisayar animasyonlu öğretim kavramsal değişimin gerçekleştirilmesinde soyut ve dinamik kavramların yapısının anlaşılmasını sağlamaktadır. Bilgisayar animasyonlu öğretimle öğrenciler karmaşık, soyut ve dinamik kavramları daha iyi bir şeklide açıklayabilmişlerdir. Bilgisayar animasyonları kavramsal değişimi sağlanmak için başka çalışmalarda da kullanılabilir.
Saka, (2006)
Genetik
Öğretmen adayları
Deneysel
5E’ye dayalı Öğretim materyali
Özellikle kavram yanılgılarının olduğu farklı kavramlarla ilgili 5E Öğretim Modeli’ne uygun öğretim materyalleri geliştirilebilir.
Sevim, (2007)
Çözeltiler ve kimyasal bağlanma
Öğretmen adayları
Deneysel
KDM
İlköğretim ve Ortaöğretim kademelerinde öğrencilerin ön kavramları ve alternatif kavramlarının değiştirilmesine yönelik çalışmaların yeterince etkili olmadığı anlaşılmaktadır. Bu yüzden bu kademelere yönelik daha etkin çalışmaların yürütülmesi gerekmektedir. KDM çeşitli öğretim materyalleri ile desteklenmelidir.
Ural Keleş (2009)
Canlıları sınıflandıralım
İlköğretim 5. Sınıf öğrencileri
Deneysel
5E’ye dayalı Öğretim materyali
5E modeli içerisine analojiler, çalışma yaprakları veya bilgisayar destekli öğretim materyalleri gibi farklı öğretim etkinliklerinin yerleştirilmesi ile hazırlanmış materyallerle benzer çalışmalar yürütülebilir.

A: Araştırmacı, BDÖM: Bilgisayar Destekli Öğretim Materyali, KDM: Kavramsal Değişim Metni, ÇY: Çalışma Yaprağı

Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır.
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder