15 Mart 2016 Salı

Animasyon

İlgili literatürde, Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ) yöntemi ile yürütülen derslerden elde edilen verimle geleneksel öğretim yöntemleri ile yürütülen derslerden elde edilen verim karşılaştırıldığında BDÖ yönteminde daha çok başarı elde edildiği tespit edilmiştir (Levine & Donitsa- Schmidt, 1998; Tao & Gunstone, 1999a; Tao & Gunstone, 1999b; Coştu, Çepni & Yeşilyurt, 2002; Çekbaş vd., 2003; Yiğit & Akdeniz, 2003; Akçay, Tüysüz & Feyizoğlu, 2003; Momalougos, Kollias & Vosniadou, 2003; Zhang, Chen, Sun & Reid, 2004; Morgil, Yavuz, Oskay & Arda, 2005; Yılmaz & Saka, 2005; Karamustafaoğlu, Aydın & Özmen, 2005; Efe & Bakır, 2006; Çepni, Taş & Köse, 2006; Özmen, Demircioğlu & Demircioğlu, 2009; Yeşilyurt, 2010).
Fen ve Teknoloji öğretiminde BDÖ materyallerinin sağlayabileceği faydalar aşağıdaki gibi sıralanabilir:
           Simülasyonlarla hazırlanan materyaller öğrencilerin soyut kavramları somutlaştırmalarında (Özdener & Erdoğan, 2001; Windschitl, 2001; Momalougos, Kollias & Vosniadou, 2003; Reid, Zhang & Chen, 2003; Zhang, Chen, Sun & Reid, 2004; Besson & Viennot, 2004; Altın, 2005; Yılmaz & Saka, 2005) ve alternatif kavramlarının giderilmesinde (Coştu, Çepni & Yeşilyurt, 2002; Çepni, Yeşilyurt & Coştu, 2002; Demirci, 2002; Yeşilyurt vd., 2003; Yılmaz & Saka, 2005; Rotbain, Marbach-Ad & Stavy, 2008; Çepni, 2009) etkili olmaktadır.
           Fen kavramları basit simülasyonlarla canlandırılarak anlaşılır hale getirilebilmektedir (Jong vd., 1998; Windschitl, 2001; Grotzer, 2003; Besson & Viennot, 2004; Taş, 2006).
           Sınıfa getirilemeyen doğa olaylarını öğrencilerin yakından görmesine imkân sağlamaktadır (Ayas, Yılmaz & Tekin, 2001).
           Laboratuarda yapılması tehlikeli olan deneylerin bilgisayar ortamında güvenli yapılmasını sağlamaktadır (Ayas, Yılmaz & Tekin, 2001).
           Laboratuarda uzun sürede yapılan deneylerin kısa sürede yapılmasını ve aynı deneylerin birkaç kez tekrarlanabilmesine olanak tanımaktadır (Şengel, Özden & Geban, 2002; Sinclair, Kesley, Renshaw & Taylor, 2004; Yılmaz & Saka, 2005).
           Deney malzemeleri olmayan okullarda deneylerin sanal olarak öğrencilerce gözlenmesini sağlar (Yılmaz & Saka, 2005).

Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalleri (BDÖM) öğretimde çeşitli avantajlar sağlamalarına rağmen, BDÖM’lerin hazırlanması çok kolay olmamakla birlikte oldukça zaman alıcıdır (Taş, 2006; Saka, 2006). Bu bağlamda araştırmacıların alternatif öğrenme yaklaşımlarına dayalı BDÖM’ler geliştirmeleri ve sunmalarının, öğretmenlerin ve öğrencilerin bilgisayar destekli derslere olumlu tutum geliştirmelerinde ve bilgisayar destekli derslerin sunulmasını ve yüksek düzeyde başarının elde edilmesini teşvik etmede önemli olacağına inanılmaktadır. Bu çalışma kapsamında bilgisayar animasyonlarından faydalanılmıştır. Çünkü animasyonlar ile yapılan deneylerdeki olayların gerçekleşmesinde etkili olan gözle görülemeyen durumların somut olarak gözlemlenmesi sağlanabilmektedir (Şahin & Çepni, 2009). She (2005a), hiyerarşik yapıdaki kavramların öğretiminde flash animasyonlardan faydalanmıştır. Bu bağlamda öğrenme ortamlarında bilgisayar animasyonlarından faydalanılmasının önemi ortaya çıkmaktadır.

Yukarıdaki metin Şahin'in (2010) doktora tezinden aynen alınmıştır. 
Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. Sınıf “Kuvvet Ve Hareket” Ünitesinde “Zenginleştirilmiş 5e Öğretim Modeli”ne Göre Rehber Materyaller Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder